tisdag 3 maj 2011

what's in a name?

Malin väntar barn nummer två (hurra hurra och grattis!) och håller på och spånar på vad det ska heta.

Helst ska namnet vara helt konnotationslöst, verkar det som. Det ska inte vara något som finns på 20-listan, det ska inte kunna rimmas på, det ska inte vara för vanligt men heller inte för ovanligt, det ska inte gå att göra smeknamn av det, jag tror helst det ska vara ganska kort och det ska passa ihop med barn etts namn, Tove. Förra gången har jag för mig att det också skulle vara ett svenskt namn, men funka utomlands? Av mina förslag har Sara och Diana tagits väl emot. Det här kommer vi nog hålla på och diskutera ända till den 17 december. Roligt!

Jag känner att jag själv inte kommer jobba med så många regler när det är min tur att yngla av mig. Jag vill nog mest att det ska vara fint och eget men utan att vara ett hittepånamn. Några namn jag gillar: Elsa, Paloma, Isobel (kommit till mig på sista tiden), Esme(ralda), Tennessee, Sebastian, Olle.

Jag kom på fler! Zoë, Chloë och Castiel.

8 kommentarer:

  1. Det här med internationellt har aldrig varit viktigt för mig. Mina barn ska inte bo utomlands!
    Men Helen, dina namn? "Hej, jag heter Tennessee Norrman och söker jobbet som..."
    Bort! säger jag!

    SvaraRadera
  2. Eller "jaha, kommer dina föräldrar från Tennessee eller har du något som helst med Tennessee att göra?" Nehej?

    Roligt att du skriver om mig f.ö. :)

    SvaraRadera
  3. Jag vet att Tennessee är lite stört men jag tycker det är FINT ändå. Och Tennessee Williams hette ju så.

    De andra namnen är väl inte så konstiga?

    SvaraRadera
  4. Och barn heter ju saker som Savannah och Texas nuförtiden så varför inte en stat till? =)

    Tar bara bort det om du lägger ner Jenny!

    SvaraRadera
  5. Allt jag kan säga är att jag är besviken. Jag trodde vi var på samma nivå, inga hittepånamn. Det är väl egentligen bara Olle, Sebastian och Elsa som inte är hittepå i mina öron. Visst, Zoë och Chloë är säkert riktiga, fast i ett annat land.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ju namn från andra länder jag, men samtidigt vet jag att det kan bli krångligt här in sweden. Och jag skulle aldrig på riktigt döpa ett barn till Tenne. Hittepå för mig är Tindra, Nova, Ninja, Dexter.

    SvaraRadera
  7. Bra kombos:
    Tove och Elna

    Dåliga kombos:
    Tove och Totte (låter som barnbok)
    Tove och Love

    SvaraRadera

Bloggintresserade