tisdag 25 januari 2011

love songs

Av någon anledning har jag tänkt väldigt mycket på bröllopslåtar på sista tiden. Alltså, låten som spelas i samband med ceremonin på ett bröllop. (Kanske för att jag är så kär själv, och dessutom i en musiker?)


Nåväl. Dessa har jag upplevt själv:


*Wannadies, "You and Me Song".
*Bright Eyes, "First Day of My Life".
*Kent, "Utan dina andetag".


R har också berättat att hans föräldrar hade "Det vackraste" av Cecilia Vennersten när de gifte sig 1995. LOL. Det hade säkert 90% av alla som gifte sig då.


Vad jag förstår har det blivit en trend att ha "Utan dina andetag", sjungen av en tjej, så som Carolina Wallin Perez gör den. Det är väldigt vackert och gråtframkallande, har själv varit där, och jag förstår verkligen varför man väljer den. Dock är det en liten grej i texten som gör mig fundersam. Såhär går den:




Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
När du inte ser på
Och genomskinlig grå blir jag
Utan dina andetag
Och jag tänker att det är ju sorgligt. Hemskt. Ska inte äktenskapet handla om att man blir starkare tillsammans, och inte vrak, människospillror, utan varandra? Är det någon annan som tolkar den så? 
Om jag skulle gifta mig? 

Kanske "Jag ger dig min morgon", Fred Åkerström/Håkan Hellström. Den är fin, bra text och jag gillar Håkan och R gillar Fred och andra gamla vis-sångare.
Eller "Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din", Håkans också. 
Eller "Det är så jag säger det" av samma man. 
Den ska vara på svenska, känner jag. Helst. 


6 kommentarer:

  1. Vi "fick" ju Jag ger dig min morgon. fast på engelska. En annan klassiker: Älska mig-Ainbusk.

    Jag älskar den där vanliga Mendelsohn-musiken.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar "jag ger dig min morgon" och "annie´s song" av John Denver! Har också tänkt på den tolkningen, det finns ju många låtar som är på lite samma tema, typ "jag kan inte leva utan dig då dör jag som ett visset litet löv" och det är ju egentligen precis som du skriver, helfel! Men - det är ändå en himla fin låt. Dom jag fotade i helgen hade den också! Andetagen alltså!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din = Siris favoritlåt! Förrförra sommaren spenderade vi varenda lediga dag i Boulongern, med picknick och högtalare till min mobil. Och Siri satt och sjöng med av hela hjärtat. Mitt finaste sommarminne någonsin!

    För mig skulle det bli "Northern Sky" med Nick Drake eller "Five years time" med Noah and the whale. :)

    SvaraRadera
  4. Mv: Ja just ja! Men det blir lite annat när paret inte valt själva.

    SvaraRadera
  5. Jag har också alltid tolkat Utan dina andetag som ett destruktivt/beroendeförhållande! Obegripligt att ha den på bröllop. De kanske inte riktigt lyssnat på texten?

    Annars kan man ju också ha Gravitation, kanske? Eller Paus - Din skugga. JETEFINA TJERLEKSLÅTAR OCKSÅ.

    SvaraRadera
  6. Jag ska på dop om två veckor och där ska" Utan dina andetag" spelas. Jag hade inte lyssnat på mycket på den förut men då sa min kompis (vars dotter det är som ska döpas) att hon egentligen nu när hon blivit mamma tycker att den passar mer till ett barn än till en make vid ett bröllop.

    Håller lite med dig där när det handlar om att man ska bli starkare och inte svagare. Dock blir det ju en viss skillnad när man tänker på att det är till en bäbis. Tycker att det är en väldigt fin låt iaf, på böllop, dop eller närsomhelst. :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade