söndag 22 maj 2011

Fyra bröllop

Bestämde mig för att ge Fyra bröllop på tv4 en chans. Blev väldigt fast. Dessa har jag sett än så länge:

Bröllop 1: Skånskt "underhållningsbröllop." Underhållningen gick ut på att de kopierade det där dansande bröllopsföljet som gjorde sin runda på youtube för ett antal år sedan. Uppfinningsrikt...Bruden var en otrevlig padda dessutom.

Bröllop 2: Rock- och raggarbröllop. Bruden hade svart klänning med silverbroderier. Rätt trevligt bröllop.

Bröllop 3: Hollywoodbröllop. En av de finaste brudarna. Jag älskar små ansiktsslöjor. Konstig meny med snittar till förrätt, sen buffé på det och därefter lingonkokta päron. Hur Hollywood var de päronen?

Bröllop 4: Barockt. Jag tycker allt det är lite underligt att ha maskeradbröllop på det viset. Men bra meny.

Bröllop 5: Schlager. Lite sunkigt med middag i ett tält på gården, kan jag tycka.

Bröllop 6: Kongolesiskt. Bullrigt och stort, 500 gäster. En av de andra brudarna slutade aldrig prata om hur färgglada alla afrikanerna var.

Bröllop 7. Medeltida. Igen med maskeraden, fast denna gång var ju de som gifte sig lavjare så det kändes mer ok. Äckligt med stor träslev som bestick och att det var samma trätallrik till kötträtterna som till tårtan.

Bröllop 8: Skärgårds. Inte sett än.

Bröllop 13: Försök till lyxbröllop med en riktigt subbig brud. Skröt oavbrutet om sig själv men satte de andra brudarna i ett annat rum än själva middagen, vilket gjorde att hon kom sist.

Bröllop 14: Sport! Lät ju avskyvärt och de tog temat på enormt stort allvar, med servitörer i domarkläder och hockeygubbar på tårtan. Dock tyckte jag om bruden, trots hennes asfula frisyr. Men efterrätten: En chokladpralin!!!

Bröllop 15: Svensk-afrikanskt. Bruden tuggade tuggummi under vigseln. Säger allt egentligen. Hon hade även två svarta streck till ögonbryn till sitt vitblekta hår. Väldigt 90-tal och något annat som jag inte vill skriva ned.

Bröllop 16: Svensk-finskt. Trevlig brud. Inget spektakulärt.

Det blir lite av en antropologisk undersökning att se på sådant här. Och självklart börjar jag fundera på hur jag skulle vilja gifta mig, nu igen. Om jag vore en deltagare i Fyra bröllop skulle jag iallafall ha tre-rätters plus flådig tårta, känslosam vigsel med någon anhörig som sjunger något smörigt, en lagom utsmyckad klänning i vitt, hellång, inte för tight och inte för stor i livet så jag måste dra i den hela tiden. Sen skulle festen och middagen hållas på nån herrgård och de andra brudarna skulle naturligtvis behandlas som de andra gästerna, och jag skulle ha personer som kunde roa dem på ett naturligt sätt.

Jag förstår förresten inte varför så många av klänningarna är axelbandslösa! Jag tycker inte att ett litet axelband stör överhuvudtaget, det gör ju bara att klänningen sitter bättre och bysten ser bättre ut.

Mitt riktiga drömbröllop just nu:

Den här förutom midjebandet! Vill ha ett annat, typ en rosett. Andra skor. Håret i snygg knut.



En bird cage veil vill jag ha! Så snyggt.





Nu måste jag vila örat. Natts.

1 kommentar:

  1. jag har också fastnat för det programmet, riktigt underhållande! ser nu att jag verkar ha missat massa godbitar, men skrattade gott åt hon subbiga (nr 13) som var så dryg, bra att hon kom sist!

    SvaraRadera

Bloggintresserade