måndag 16 maj 2011

summer schnummer

Som andra studenter vet, har vi nu framför oss den ekonomiskt torftigaste perioden på året. För mig ser det ut såhär:

Maj: 4100 kr (Halvt studiemedel)
Juni: 2000 kr skattåterbäring + ev. STIM-utbetalning. Fick runt 2000 förra året. Hoppas på något sånt igen.
Juli: Förhoppningsvis lön från sommarjobb i juni.
Övrigt: Sparade pengar från födelsedag och övrigt sparande: 5.500

Det blir till att dra åt svångremmen. (Vad nu en svångrem är för något.)

Tur att jag har en karl som delar på hyran, maten och räkningarna med mig. Utan honom hade jag väl fått hyra ut lägenheten över sommaren och bo hos mor och far, ta SMS-lån eller låtsasläsa Floristik och faunistik 7,5 hp på HiG. 


Det får bli mindre shopping, helt enkelt. Mindre shopping, ingen mat ute, inga nöjen som kostar något. Inte för att jag förlustar mig så mycket på sommaren ändå; hatar stranden; känner mig sinnesslö när jag solar och klarar högst 5 minuter, sedan vill jag göra något vettigt; är inget för att hänga i Boulongern; tycker inte om att dricka öl på uteservering; ska inte utomlands eller inomlands vad jag vet. Ska bara jobba och göra klart resterande skoluppgifter. 


Med det inte sagt att jag inte gillar sommaren. Det är ju skönt om det är fint väder ute när man ändå ska ut, men jag håller inte på och flyttar ut hela mitt liv bara för att det är sommar. 


Äta utomhus: Blåsigt, äckliga insekter, jobbigt bära ut allt, obekvämare än att sitta normalt inne, man tröttnar på grillat efter några gånger. 


Festa utomhus: Ja typ samma förutom att det även är kallt också. 


Läsa utomhus: Helt omöjligt om man inte har någon lyxsolstol med parasoll på ett inhägnat område. Sol i ögonen, går inte att hitta bekväma sittställningar, störande ljud och människor. 


Så, då var det årliga sommargnällinlägget klart för i år. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade