söndag 15 maj 2011

Fem pärlor

Jag har läst så många bra böcker på sistone! Jag blir glad bara av att tänka på det.

Först ut: Fem pärlor till jungfruns krona- Dottern, Hustrun och Änkan av Maria Gustavsdotter. En historisk kvinnolivsskildring vars tre böcker jag bara slukade. Handlar om Gertraud, en köpmansdotter i 1500-talets Kalmar, vars liv man får följa från att hon är en liten flicka och hennes mamma dör i barnsäng till hennes egen hädangång. Det är fascinerande att tänka sig hur det kan ha varit att vara kvinna en gång i tiden. När kvinnor i allmänhet var antingen gravida eller ammande hela sin fertila tid, födde barn vartannat år och fick behålla kanske en fjärdedel av dem, om de hade tur. Intressant är också hur religionen tog en sådan bautastor plats i livet, både i folks huvuden och i deras gärningar. Fast såhär kanske det fortfarande är på vissa håll i världen?
Böckerna är skriva på ett trovärdigt sätt, med en välgjord detaljrikedom. Dialogerna känns autentiska och inte tillgjorda, och språket för mig snabbt till femtonhundratalet och Kalmars skitiga gator. Jag känner med karaktärerna, älskar några av dem och hatar de man ska hata. Denna serie rekommenderas till den som gillar kvinnoöden och historiskt inspirerade romaner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade