lördag 14 maj 2011

Matproblemet

Det är trist när något som egentligen är roligt och intressant går och blir ännu en sådan sak som man måste göra. Här hemma har att laga mat fått samma status som att skura toaletten, borsta tänderna, plocka in efter frukosten, diska bestick, dammsuga under soffan, släppa ut den pipande katten kl 06:44, släpa ner tvätten till stugan och akta sig för tvättstugenazisten, ta bort damm och katthår ur PC:ns tangentbord och hämta ut minipiller på Apoteket. Ett nödvändigt ont alltså. Vilket är synd, för det kan ju vara kul att laga mat, och om det blir gott är det även trevligt att äta den.

På sistone har jag funderat på varför det blivit såhär. Jag tror mycket av det har att göra med visionen som jag alltid drömt om vad gäller matlagning: Att jag och min partner, som är lika intresserade och kunniga, tillsammans engagerar oss i att laga mat som är varierad, god, prisvärd och nyttig utan att försämra smaken.
Jag har aldrig haft det så. Partner ett och två var vegetarianer, och det får man ju vara, men det gjorde att jag var tvungen att anpassa mig efter något som aldrig varit mitt val, om jag ville att vi skulle äta ihop. Alternativt laga egen mat till mig själv.
Nu har jag då äntligen fått min köttätande älskling. Men då är problemet istället att han inte är så bra på att laga mat.
Dessutom jobbar han väldigt dumma tider, nästan alltid till 19,20 eller 21. Jag vill helst äta mellan 18-19 för jag blir hungrig då.

I början försökte jag se det som en rolig grej att få honom mer intresserad. Vi skulle ha lektioner i köket och yadayada. Men i verkligheten var det inte så kul. Jag tycker helt enkelt inte det ska vara min uppgift. Om något ska väl det vara något man har med sig hemifrån? Jag skulle SKÄMMAS om jag var en förälder som hade en vuxen son (eller dotter för den delen men det är ju inte alls lika vanligt) som inte kunde laga mat. För oss som redan är vuxna är det väl för sent, men ni som har barn, och särskilt söner nu: Lär dem! Se till att de får ett intresse för det! Barn gillar ju att lära sig saker, eller hur? Sätt på dem ett förkläde och låt dem vara med. Fortsätt med detta resten av tiden de bor hemma sedan. Please.

Så hur ska vi göra nu då? Det är inte helt klart, diskussionen pågår. Jag skrev iallafall upp de rätter vi kom på som vi har och kan tänka oss att laga:

*Köttfärssås och spaghetti
*Enchiladas
*Tacos
*Falukorv i ugn med mos eller makaroner
*Stekt korv med makaroner och broccoli
*Kycklingpasta Sweet Chili
*Köttgryta, potatis
*Kycklinggryta, potatis
*Fetaostfylld kyckling, ugnsrotsaker/potatis
*Hemmapizza
*Tacogratäng
*Gravad lax och potatis och såsen

*Pannkakor
*Haloumiburgare
*Hamburgare
*Köttbullar, traditionella och italienska
*Köttfärsbiffar
*Entrecote
*Potatisgratäng och kött
*Lax
*Fiskgratäng
*Kräftsoppa
*Minestronesoppa

Jag gillar inte spenat, torr mat, råa tomater, billiga kycklingdelar eller quorn.

R gillar inte ägg, någon sorts fläskkött: skinka, fläskfilé, kassler osv, eller skaldjur.

Where do we go from here?

3 kommentarer:

  1. Jag kan inte förstå hur man inte kan laga mat! Hur svårt är det att göra vanliga rätter liksom? Och kan man inte så läser man ju bara receptet

    SvaraRadera
  2. Om det aldrig är någon som visat en ens att det finns ett kök verkar det inte vara så lätt. Jag skulle vilja jämföra med hur jag skulle känna om någon bad mig laga en bilmotor, eller dig att typ... skriva en avhandling om den religiösa symboliken i William Faulkners "Light in August."

    Sen beror det ju på läggning, vissa hatar att göra som andra säger och vägrar därför också. :)

    SvaraRadera
  3. Vi körde veckomenyer ett tag och hade vissa kriterier för vad som skulle vara med. En-två dagar med en fiskrätt och en dag med soppa. Helgerna lämnade vi öppna då vi oftast äter/köper mat ute lördag och hemma hos H:s föräldrar på söndagarna. H är ju demivegetarian så det blir ju mest pastarätter, grytor och sånt de övriga dagarna. Men ni skulle ju kunna ha en fågel eller en nöt dag. Begränsningar underlättar valen tycker jag. Sen föll det ju för oss på att man var lite för trött någon kväll och att vi inte alltid kunde hitta fem rätter för kommande vecka som var nya...

    SvaraRadera

Bloggintresserade